Tips til træning på ferien


Ferietid er ofte = ingen træning (og masser af is). Desværre går det hurtigt tilbage med den fysiske form, og der kan ske meget på tre uger i liggestolen. Få et par tips til træning og bevægelse på rejsen af vores fysioterapeuter her.

 

Et par gode råd til at få bevægelse ind på ferien er:

  • Tag trappen i stedet for elevatoren, når du skal til og fra hotelværelset eller parkeringskælderen
     
  • Stå på et ben i sandet/strandkanten og træn din balance eller konkurrer om, hvem der kan løbe hurtigst i blødt sand/vandet
     
  • I poolen eller i vandet på stranden: Stå med benene let adskilt og godt nede i knæ og sving armene frem og tilbage (hver sin vej), mens du holder balancen
     
  • Når du ligger på maven på solsengen og vil se dig omkring, så klem ballerne sammen og løft i skuldrene ved hjælp af rygmusklerne. Det giver god rygtræning
     
  • Find nogle fysiske aktiviteter på din ferie som f.eks. svømning, gåture eller cykelture

 

Kort ferie-’træningsprogram’

Lår - squat:

Stil dig med ryggen mod seng eller stol og hoftebreddes afstand mellem fødderne. Sæt dig ned, men ”fortryd”, lige inden du rammer sædet, og ret dig op igen. Gentag 10 gange.  Det giver lår og ballemuskler.

 

Skuldre:

Stå godt på fødderne og med let bøjede knæ. Stræk dine arme op mod himlen (og, hvis du er heldig, solen) og se, om du kan nå den.

 

Mave:

Lig på ryggen og pres lænden ned i underlaget. Bøj det ene ben op vinkelret, så dit lår er lodret og skinnebenet vandret, og derefter det andet ben.

Hold lænden i underlaget og sænk det ene ben, så meget det kan lade sig gøre, uden at du begynder at svaje i ryggen, og træk det derefter op til vinkelret igen. Gentag med det andet ben. Gentag 10 gange med hvert ben.

Øvelsen kan laves på gulvet på hotelværelset, men kan også sagtens laves på stranden eller på tæppet ude på græsplænen.

 

Ryg – bækkenløft:

Lig på ryggen med bøjede ben og fodsålerne i underlaget. Forestil dig, at din mave er en urskive med kl. 12 ved brystbenet og kl. 6 i skridtet. Træk først kl. 6 op mod klokken 12 og løft derefter bagdelen op fra underlaget. Løft dig op, til din ryg er lige, og sænk igen ”hvirvel for hvirvel”. Gentag 10 gange.

 

Træn hos os

Har du en skade, du gerne vil have hjælp til at træne? Eller kunne du bare godt tænke dig at vide, hvordan du kan træne på den bedst mulige måde? Vores fysioterapeuter tilbyder træning, råd og vejledning til alle, der ønsker det - om du er tidligere patient eller aldrig har besøgt os før. Se her, hvad vi tilbyder, og find kontaktinformationer til dit lokale Capio CFR-hospital.