Undgå knæsmerter ved cykling


Cykling er en af de bedste og mest skånsomme former for knætræning, men nogle oplever alligevel at få knæsmerter af at cykle. Her er en række ting, du skal være opmærksom på, hvis du oplever smerter i knæene, når du cykler.

Cykling er skånsomt for knæene, fordi man ikke udsætter knæene for stød, som ved f.eks. løb, og man får styrket muskulaturen omkring knæleddet. Men får man alligevel knæsmerter af at cykle, kan der være flere grunde til det.

 

Her er en række ting, du skal være opmærksom på, hvis du oplever smerter i knæene, når du cykler:

  • For tungt gear. De kræfter, man bruger til at træde i pedalerne, passerer gennem knæet, så jo hårdere man træder, des større belastning af knæet. Prøv derfor at køre i et lavere (lettere) gear
     
  • Kolde knæ. Man kan forebygge en del knæproblemer ved at holde knæene varme, mens man cykler. Et varmt knæ er mere smidigt og bliver ikke så nemt skadet. Prøv at bruge knævarmere, når du cykler
     
  • Forkert fod- og knæstilling. Lår og lægge skal bevæge sig parallelt med cyklens stel – ellers bliver knæene belastet skævt. Kører man med klikpedaler, skal man sørge for at indstille dem, så foden ikke holdes i en forkert position, der giver vrid i knæet